چند عاملی که باعث تغییر رنگ گریس می‌شود

گریس یک روان‌کننده پرکاربرد در بسیاری از سیستم‌های صنعتی و دستگاه‌ها است و رنگ گریس در اثر عوامل مختلفی ممکن است تغییر کند و عمر روانکاری گریس به دلیل تخریب فیزیکی و شیمیایی ناشی از تنش‌های برشی، فشار، سن و دماهای پایین یا زیاد گریس محدود می‌شود. تخریب فیزیکی شامل تخریب مکانیکی (تخریب ساختار غلیظ کننده)، افزایش جداسازی روغن پایه، تبخیر روغن پایه و همچنین افزایش آلودگی است. تخریب شیمیایی نیز شامل کاهش افزودنی (بیشتر آنتی‌اکسیدان)، روغن پایه و اکسیداسیون غلیظ کننده است. تخریب فیزیکی و شیمیایی می‌تواند به طور هم‌زمان رخ دهد و رنگ آن را عوض کند.

در این مقاله برخی از عوامل مؤثر بر تغییر رنگ و در نتیجه تخریب زودرس گریس را با هم می‌خوانیم. با ما باشید.

 

تخریب و تغییر رنگ در گریس

سؤالی که در اینجا مطرح است این است که چه چیزی باعث تغییر رنگ گریس می‌شود؟

گریس‌های روان‌کننده در حین کار می‌توانند به دلیل تخریب حرارتی، اکسیداسیون یا آلودگی تغییر رنگ دهند. افزودنی‌هایی که برای رنگ‌آمیزی گریس‌ها استفاده می‌شوند، ممکن است در زمان قرار گرفتن در سیستم با دمای بسیار شدید، رنگ اصلی خود را از دست بدهند و در نتیجه، گریس‌های اکسید شده شاید بسیار تیره و حتی سیاه شوند.

بیشتر بخوانید:  آدم‌ربایی‌های مرموز با پایان‌های غیر منتظره

 

تأثیر اکسیداسیون بر تغییر رنگ گریس

در صورتی که اکسیژن با سطح گریس تماس داشته باشد، اکسیداسیون رخ می‌دهد و تغییرات شیمیایی و عوض شدن رنگ گریس را به دنبال خواهد داشت.

 

تأثیر نفوذ آب بر تغییر رنگ گریس

برخی از گریس‌ها نسبت به بقیه کمتر به آب حساس هستند، اما به طور کلی رطوبت بیش از حد می‌تواند باعث تخریب گریس و در نهایت تغییر رنگ آن شود. گریس‌های کاملاً فرموله شده و موجود در بازار با رایج‌ترین غلیظ کننده‌ها و روغن‌های پایه، به عنوان گریس مدل استفاده می‌شوند. آب به شدت بر خواص رئولوژیکی مانند ویسکوزیته برشی صفر، تنش تسلیم و مدول ذخیره‌سازی گریس تأثیر می‌گذارد. گریس‌های سولفونات کلسیم پس از جذب مقدار قابل توجهی آب سفت‌تر می‌شوند و حالت اصلی خود را از دست می‌دهند، در نتیجه رنگ اصلی خود را زا دست می‌دهد.

 

تأثیر افزایش دما بر تغییر رنگ گریس

عمر مفید هر نوع گریس در اثر کارکرد در حرارت‌های بسیار بالا کمتر از حد نرمال آن خواهد بود و این امر باعث می‌شود که خرابی زودتر از زمان مقرر در دستگاه و همچنین تغییر رنگ در گریس رخ دهد.

بیشتر بخوانید:  راهنمای مهاجرین در کشور استرالیا | از بیمه خدمات درمانی تا خرید خودرو در این کشور

برای مشاهده گریس بهران یاقوت، پارس شاسی و پارس ماهان، سه گریس برتر در سال 1401  وارد صفحه آن شوید.

به طور کلی ویسکوزیته گریس با افزایش دما (افزایش بیش از حد ظرفیت گریس) تغییر می‌کند. همان‌طور که روان‌کننده‌ها داغ می‌شوند، ویسکوزیته آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. همچنین افزایش دما باعث خرابی زودرس گریس می‌شود و رنگ آن را تغییر می‌دهد. در نتیجه کارایی گریس دچار اختلال می‌شود. نیازهای سیستم عملیاتی را برآورده نمی‌کند.

 

منبع:

What Causes Engine Oil Oxidation?

مطلب پیشنهادی

لیزر موهای زائد مردان

لیزر موهای زائد مردان موهای زائد یکی از معضلاتی است که بسیاری از خانم‌ها و …