صفر تا صد رشته معماری داخلی

رشته معماری داخلی,رشته معماری داخلی هنرستان,رشته معماری داخلی کارشناسی ارشد

همه چیز در مورد رشته معماری داخلی

رشته معماری داخلی

رشته معماری داخلی یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی است. علاقه مندان به این رشته میتوانند از طریق هنرستان و شرکت در کنکور فنی و حرفه ای و یا از طریق کنکور سراسری ریاضی در رشته معماری داخلی ادامه تحصیل دهند.

معرفی رشته معماری داخلی:

یکی از پرطرفدار ترین و جذاب ترین رشته های دانشگاهی رشته معماری داخلی می باشد.

معماری مادر همه هنرهاست که تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است. رشته معماری یکی از رشته های مهم دانشگاهی است که امروزه در دانشکده های فنی یا هنری دنیا تدریس می شود این رشته دارای دو جنبه هنری و فنی است. چون در درسهای ارائه شده دروسی است مثل: طراحی، زیباشناسی وغیره که جنبه هنری رشته و دروسی مثل: سازه های بتنی و فلزی، مقاومت مصالح و … به جنبه فنی این رشته مربوط می شود. تسلط فارغ التحصیلان به هر دو جنبه می‌تواند بازدهی بیشتری در بازار کار برای آنان به دنبال داشته باشد.

رشته معماری داخلی به بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها به منظور انجام فعالیت های روزانه (زندگی – کار ) می پردازد .معماری داخلی ” آفرینش فضا ” است. این رشته از سویی همانند معماری با ساختمان و اجزای آن سروکار دارد و از سویی دیگر همانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تاکید می کند.

با بخش علمی بیتوته همراه باشید تا شما را با رشته معماری داخلی، امکان ادامه تحصیل در آن و وضعیت بازار کار این رشته آشنا کنیم.

رشته معماری داخلی برای چه کسانی مناسب است؟

دانشگاههای رشته معماری داخلی,انتخاب رشته معماری داخلی,کنکور رشته معماری داخلی

رشته معماری داخلی برای افراد خلاق، خوش ذوق و ایده پرداز مناسب است

رشته معماری داخلی برای افرادی مناسب است که قدرت خلاقیت بالا، ذوق هنری و تخیل قوی برای ایده‌پردازی داشته و علاقه‌مند به مبلمان و تزئینات فضاهای داخلی ساختمان باشند چراکه اصل اساسی مباحث مطرح شده در این رشته تحصیلی، پیرامون این موضوعات قرار می‌گیرد.

همچنین افرادی که به جزئیات توجه می‌کنند و در حل مسائل به صورت خلاقانه تبحر دارند، می‌توانند در این رشته تحصیلی موفق‌تر ظاهر شوند. در کنار همه این موارد، نباید نقش دانش فنی را نیز از یاد برد. به طور کلی داشتن خلاقیت و ذوق هنری در کنار آشنایی با روش‌های فنی و اجرایی، به موفقیت هر چه بیشتر معماران داخلی کمک کند.

لیستی  از توانایی های لازم برای رشته معماری داخلی

– خلاقیت و تخیل

– توجه به جزئیات

– مهارت حل مسائل به صورت خلاقانه و سازمان یافته

– مهارت های مذاکره و مدیریتی

– ارتباطات خوب و مهارت های کار گروهی

– توانایی مدیریت زمان و انجام کار تا یک تاریخ مشخص و توانایی کار با یه بودجه مشخص و محدود

– مهارت های IT پیشرفته

– مهارت های طراحی ، به خصوص طراحی چشم انداز و داشتن آگاهی نسبت به محیط و فضا

– نگارش و دستور زبان

– توانایی های محاسباتی

تفاوت رشته معماری داخلی و مهندسی معماری:

رشته معماری داخلی را نباید با رشته مهندسی معماری اشتباه گرفت. رشته معماری داخلی در عین تشابه در برخی ابعاد، دارای تفاوت‌هایی با رشته مهندسی معماری است. معماری داخلی صرفا به طراحی و ساخت فضاهای داخل ساختمان می‌پردازد درحالیکه مهندسی معماری به صورت کلی به این موضوع نگاه می‌کند و با کلیات ساختمان چه از بیرون و چه از داخل در ارتباط است.

بیشتر بخوانید:  هوازدگی چیست؟ پیامدها و انواع هوازدگی

همچنین باید توجه داشت که مهندس معمار روند کلی ساختمان از جمله کاربری ساختمان، برنامه فیزیکی، لکه‌گذاری فضایی، سیرکولاسیون، پی‌ریزی، سقف‌ها، بازشوها و فرم کلی ساختمان را طراحی می‌کند ولی معمار داخلی به جنبه‌های زیبایی شناختی، کاربردی بودن، طراحی مبلمان و طراحی فضاهای داخلی بر اساس نیازها و شرایط محیطی می پردازد.

همه چیز درباره رشته تحصیلی معماری داخلی و ادامه تحصیل در دانشگاه:

رشته معماری داخلی,رشته معماری داخلی هنرستان,رشته طراحی داخلی

رشته ی معماری داخلی یکی از رشته های هنرستان و زیر مجموعه گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای است

رشته ی معماری داخلی یکی از رشته های هنرستان و زیر مجموعه گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای است این رشته برای اولین بار در سال تحصیلی 96-95 وارد سیستم آموزشی شد و اولین فارغ التحصیلان این رشته در خرداد سال 98 دیپلم گرفتند. گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای شامل 12 رشته به نام گرافیک، فتوگرافیک، نقشه کشی معماری، معماری داخلی، طراحی و دوخت، سینما، نمایش، نقاشی، موسیقی، صنایع دستی، انیمیشن و تولید برنامه های تلویزیونی است. دانش آموزانی که به زمینه های هنر علاقه مند هستند می توانند در یکی از این 12 رشته در هنرستان  تحصیل کنند.

مسیر علاقه مندان به تحصیل در رشته معماری داخلی

دانش آموزان پایه نهمی که به این رشته علاقه مند هستند برای تحصیل و حرفه ای شدن در این رشته دو مسیر دارند:

مسیر یک : اگر شما رشته معماری داخلی را در هنرستان انتخاب کنید در این حالت شما سه سال در این رشته تا دیپلم تحصیل می کنید سپس برای ورود به دانشگاه، هم می توانید در آزمون فنی و حرفه ای و هم می توانید در کنکور سراسری ریاضی شرکت کنید.

مسیر دو: اگر شما یکی از رشته های نظری را در دبیرستان انتخاب کنید و علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته ی معماری داخلی باشید دیگر در آزمون فنی و حرفه ای نمی توانید شرکت کنید و فقط باید از طریق کنکور سراسری ریاضی برای ورود به این رشته اقدام کنید.

نکته ی مهم اینجاست که رشته ی نقشه کشی معماری و معماری داخلی در کنکور سراسری، زیر مجموعه ی گروه ریاضی و فیزیک است یعنی یک دانش آموز هنرستانی اگر به یکی از این دو رشته علاقه مند باشد و بخواهد از طریق کنکور سراسری وارد این رشته شود باید در کنکور رشته ریاضی شرکت کند و نه کنکور هنر.

عناوین درسی رشته معماری داخلی در دوران سه ساله هنرستان:

در سه سال تحصیل در رشته معماری داخلی در هنرستان شما با اصول اولیه معماری و رشته دکوراسیون داخلی، مدل‌های نوآوری و تفکر این حوزه آشنا می‎شوید و عناصر بصری را یاد می‌گیرید. با تاریخ رشته آشنا می‎شوید و حتی گاهی کارآموزی می‌کنید.

ادامه تحصیل در رشته معماری داخلی در مقطع کارشناسی

انتخاب رشته معماری داخلی,کنکور رشته معماری داخلی،عناوین درسی رشته معماری داخلی

رشته معماری داخلی در مقطع کارشناسی

دانشجویانی که از زیرشاخه فنی و حرفه‌ای و همچنین کار و دانش وارد دانشگاه می‌شوند اغلب در مقطع هنرستان با دروس اولیه معماری داخلی آشنایی نسبی دارند و ورود به دانشگاه و رشته معماری داخلی برای آنها تازگی آنچنانی نخواهد داشت ولی برای دانشجویانی که از رشته ریاضی و فیزیک وارد رشته معماری داخلی شوند، مباحث دارای تازگی و جنبه‌های تازه‌ای خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  روشهای نگهداری و پرورش گل کاغذی

در طول چهار سال تحصیل در رشته طراحی یا معماری داخلی یا interior design، شما در مقطع کارشناسی باید ۱۱۴ واحد درس اختصاصی، ۲۱ واحد درس عمومی و ۱۴ واحد درس اصلی را بگذرانید و در نهایت پایان‌نامه ارائه کنید. در دفترچه انتخاب رشته، شما این رشته را با نام “کارشناسی حرفه‌ای معماری-طراحی محیط داخلی” پیدا خواهید کرد. زیر بیست دانشگاه در کشور این رشته را ارائه می‌کنند که بسیاری از آن‌ها مراکز علمی- کاربردی و موسسات آموزش عالی هستند.

رشته معماری داخلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا:

رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد شامل گرایش های متعددی است که دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی می‌توانند با مطالعه منابع کارشناسی ارشد بهترین رتبه آزمون ارشد را کسب کرده و در یکی از گرایشهای معماری اسلامی، مهندسی معماری، معماری منظر، انرژی ‏و معماری، معماری داخلی، مطالعات معماری ایران، تکنولوژی معماری، بازسازی پس از سانحه، مدیریت پروژه و ساخت و فناوری ‏معماری ادامه تحصیل دهند.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان طراح داخلی، طراحی صنعتی، طراح صحنه و مهندس معمار مشغول به کار شوند ‏و یا در ساختمانسازی به طراحی فنی ساختمان‌های مختلف بپردازند.

همچنین برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در هر کدام از گرایش ها باید با آمادگی کامل و خواندن منابع کنکور دکتری در کنکور شرکت کنند و با آمادگی کامل در جلسه مصاحبه دکتری نیز موفق شوند.

نرم افزار های مورد نیاز در رشته معماری داخلی

چون اساس این رشته بر مهارت و کاربرد است استفاده از نرم افزار یکی از ابزارهای مهم افراد حرفه ای در این حوزه هستند پس اگر می خواهید در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشید باید علاوه بر دانش، مهارت و تخصص در این رشته بر نرم افزارهای کاربردی هم مسلط باشید. تسلط بر نرم افزارهایی مثل Adobe Indesign، Photoshop، SketchUp، Cinema 4D، VectorWorks و AutoCad قطعا شما را در این رشته و شغل نسبت به بقیه متمایز خواهد کرد.

یک طراح و معمار داخلی چه کارهایی انجام میدهد:

دانشگاههای رشته معماری داخلی,انتخاب رشته معماری داخلی,طراح و معمار داخلی

شرح وظایف طراح و معمار داخلی

– بحث و گفتگو با مشتریان، همکاران، پیمانکاران و پیمانکاران فرعی در مورد نیازها و الزامات پروژه (که به اصطلاح بهش تفهیم نامه می گن)

– انتخاب بهترین روش ها و مواد برای انجام الزامات فضایی که در تفهیم نامه آمده است

– زمان بندی دقیق برای تکمیل مراحل خاصی از پروژه

– تعیین هزینه پروژه

– تحقیق در مورد پروژه و طراحی نمونه های اولیه با توجه به نظر و خواست مشتری

– استفاده از نرم افزارهای صنعتی برای ایجاد طرح های کاری و مدل ها

– تهیه مواد موردنیاز برای اتصالات، مبلمان و دکوراسیون را از فروشنده ها

– همکاری نزدیک با نقشه بردارها  برای بحث و توافق در مورد هزینه ها و زمان بندی

– همکاری نزدیک با معماران، متخصصان، طراحان دیگه و پیمانکاران برای حل مشکلات

– همکاری با تیم ساخت برای اطمینان از اینکه طراحی به همون شکل برنامه ریزی شده پیش میرود.

– نظارت از ابتدا تا انتهای پروژه برای اطمینان از  اینکه همه چیز طبق برنامه ریزی مالی و زمانی تفهیم نامه پیش میرود.

بازارکار رشته تحصیلی معماری داخلی:

برای فارغ التحصیلان معماری داخلی می‌توان بازار کار را در بازه‌ای به وسعت اشتغال در یک دفتر فنی و مهندسی تا تاسیس شرکت‌های طراحی داخلی تعریف کرد. همچنین، دانش‌آموختگان این رشته می توانند در آزمون های استخدامی سازمان‌های مختلف شرکت کنند و در کنار آن، پروانه اشتغال به کار مهندسی را نیز کسب کنند. ولی تجربه نشان داده است که اکثر فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار خارج از چارچوب اداری مشغول به فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته فیزیوتراپی

موقعیت شغلی دیگری که می‌توان برای یک معمار متصور شد، طراحی داخلی فضاها و همچنین طراحی نمای پروژه‌های مختلف است که هر کدام بسته به نوع طرح و نیاز کارفرما دارای حق الزحمه‌های متفاوتی خواهد بود. امروزه بسیاری از کارفرمایان به دنبال ساختمان‌هایی با کیفیت و در عین حال جذاب می باشند. این دقیقا همان چیزی است که یک معمار داخلی می تواند در برخورد با یک موضوع و مسئله طراحی انجام دهد.

حوزه طراحی داخلی دکوراسیون بسیار وسیع است که با مهارت داشتن در طراحی فضاهای کاری دکوراسیون داخلی تجاری، دکوراسیون خدماتی، دکوراسیون داخلی رستوران، دکوراسیون داخلی اداری، دکوراسیون فرهنگی هنری، دکوراسیون منزل، دکوراسیون آشپزخانه و …. می توانید سهم گسترده ای از بازار کار  را در دستان خود داشته باشید.

یکی دیگر از فرصت‌های شغلی برای رشته معماری داخلی در ایران رونق کسب و کارهای آنلاین است. با رشد و پیشرفت تکنولوژی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در بین مردم فرصت کسب و کارهای اینترنتی برای همه مشاغل مهیا شده است که رشته طراحی دکوراسیون داخلی نیز از این موضوع مستثنی نیست.

ارائه خدمات مشاوره‌ای آنلاین، طراحی و فروش طرح‌های آماده ، ارتباط آنلاین و زنده با مشتریان و کسب اطلاعات بدون نیاز به حضور در محل، و بسیاری از این دست کارها باعث می‌شود تا شغلی ایده آل از هر نظر برای شما آماده شده باشد.

میزان در امد‌ طراحان داخلی

رشته معماری داخلی,بازار کار رشته معماری داخلی,طراح دکوراسیون داخلی

میزان درآمد شما به عنوان یک معمار داخلی به تخصص، مهارت و تجربه شما بستگی دارد

ذکر این نکته حائز اهمیت است که یک معمار داخلی موفق، لزوما تحصیلات دانشگاهی بالایی ندارد چراکه بازار کار رشته‌های مرتبط با معماری از جمله معماری داخلی، پیش از آن که نیاز به تحصیلات و مدرک دانشگاهی داشته باشند، به تلاش‌های فردی دانشجو و آموخته‌های حاصل از تمرین و ممارست وی نیاز دارند.

به طور کلی میزان درآمد شما به عنوان یک معمار داخلی به تخصص، مهارت و تجربه شما بستگی دارد. پس مهارت و تخصص خود را افزایش دهید و بازار را به سوی خود جذب کنید.

میزان درآمد شما به موفقیت پروژه‌های اولیه و رضایت مشتریانتان بستگی شدیدی دارد.

هر چه در سال‌های اولیه کیفیت و هنر خود را بهتر و بیشتر به نمایش بگذارید نتایج مالی و شغلی آن را در سال‌های بعد لمس خواهید کرد.

توجه داشته باشید هنگامی که رقابت سختی پیش روی شما هست شما نیز باید سخت تر تلاش کنید و زمان صرف کنید کارهای باکیفیت عالی را ارائه دهید. به عنوان مثال از وب سایت های خارجی و منابع خارجی در شبکه های مجازی الگو برداری کنید و نمونه های شیک و به روزی را در کارهای خود داشته باشید. می توانید الگوهای مدرن و روز دنیا را با سبک‌های ایرانی ترکیب کنید و مخاطبان و مشتری های خود را افزایش دهید و سهم درآمدی بیشتری را از بازار کسب کنید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

نحوه عملکرد جاروبرقی

جارو برقی حاوی 1 موتور می باشد که توسط برق روشن می شود نحوه عملکرد …