تاثیر ورزش برای دفع سنگ کلیه + بهترین ورزش برای دفع سنگ کلیه

راه خانگی دفع سنگ کلیه, طناب زدن در دفع سنگ کلیه, چگونه سنگ کلیه دفع کنیم

دفع سنگ کلیه با تمرینات ورزشی

ورزش برای دفع سنگ کلیه

سنگ کلیه یک بیماری رایج در بسیاری از کشورها می باشد که در آن به دلایل مختلفی، مواد معدنی و پروتئین موجود در ادرار تبدیل به کریستال می شوند. این بیماری تا زمانی که وخیم نشود علائم بالینی ندارد و شروع حرکت سنگ است که باعث بروز درد و… می شود. در این زمان مجموعه ای از راه کارها برای درمان ارائه می شوند که ورزش یکی از مهم ترین هاست و در ادامه به معرفی کامل ورزش های مناسب برای سنگ کلیه می پردازیم.

سنگ کلیه چیست؟

کلیه ها نقشی اساسی در پاکسازی خون دارند و به عنوان یک فیلتر در بدن فعالیت می کنند. همچنین متعادل کردن مایعات بدن از دیگر وظایف این عضو است. بدین ترتیب خون درحال چرخش (که مقداری مواد معدنی، نمک و کلسیم همراه خود دارد) از کلیه عبور می کنند اما در صورت بالا بودن املاح موجود در آن باعث جمع شدن آنها در کلیه می شود.

ترکیب املاحی مانند اوره و… در کلیه پس از تصفیه شدن باعث به وجود آمدن رسوبات سختی شبیه سنگ می شود و ممکن است در هر قسمتی از دستگاه ادراری از کلیه تا مثانه دیده شوند.

دفع سنگ کلیه با تمرینات ورزشی, ورزش‌های مناسب برای درمان سنگ کلیه, تاثیرات ورزش برای دفع سنگ کلیه

سنگ کلیه یک مشکل بدون علائم تا زمان وخیم شدن است

تشکیل سنگ های کلیه بدون هیچ علائم بالینی صورت می گیرد بدین ترتیب تا زمانی که آنها حرکت نکنند افراد از وجود سنگ مطلع نمی شوند. در صورت حرکت سنگ کلیه با توجه به اندازه آن که از چند میلی متر تا چند ثانی متر متفاوت است احساس درد در نواحی مانند بالای پهلو یا هنگام ادرار و سوزش در ادرار ایجاد می شود.

سبک زندگی و رژیم غذایی تاثیر بسیاری در بروز سنگ کلیه دارد و در شرایطی برخی بیماری ها یا مصرف داروها ممکن است احتمال ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهند. سنگ های کلیه در انواع مختلفی مانند سنگ های اسیداوریکی، فسفات کلسیم، اگزالات کلسیم و… تشکیل می شوند. شناخت سنگ های کلیه و انجام آزمایش ها از اهمیت زیادی در بروز دوباره و تشخیص راه مناسب درمان دارد اما به طور کلی مواردی هستند که احتمالا در این مسیر به شما پیشنهاد می شوند. از جمله نوشیدن آب و مایعات به اندازه کافی در کنار ورزش که می تواند به دفع انواع سنگ کلیه کمک کند.

همچنین مصرف این موارد به عنوان یک راه حل برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه نیز شناخته می شوند؛ این روش ها با ورزش و سبک زندگی مرتبط هستند و هزینه کمی نیاز دارند اما باید به آنها پایبند باشید و وقت خود را صرف ورزش کنید!

بیشتر بخوانید:  تمرینات با وزن بدن چیست و مزایای آن کدامند؟

تاثیرات ورزش برای دفع سنگ کلیه

مطالعاتی که تاکنون در مورد تاثیر ورزش در سنگ کلیه انجام شده است نشان می دهد انجام فعالیت های بدنی سبک اما منظم تا حد زیادی احتمال ایجاد سنگ کلیه را کاهش می دهد. برای مثال محققان پس از بررسی هایی در سال ۲۰۱۸ در دانشکده پزشکی واشنگتن انجام دادند به این نتیجه رسدند زنانی که باغبانی یا یک ساعت پیاده روی سبک روزانه را در سبک زندگی خود جای داده بودند ۳۱ درصد کمتر از دیگران به این بیماری مبتلا می شدند.

تاثیرات ورزش برای دفع سنگ کلیه, ورزش برای دفع سنگ کلیه, بهترین ورزش برای دفع سنگ کلیه

انجام فعالیت های فیزیکی سبک مانند باغبانی در دفع و جلوگیری از سنگ کلیه موثرند

پژوهشی دیگر در سال ۲۰۱۷ نیز نشان داد که انجام منظم و روزانه فعالیت های فیزیکی اهمیت خیلی بیشتری از شدت آنها دارد. بدین ترتیب ورزش یک روش غیر تهاجمی با کمترین عوارض جانبی در لیست کارهایی که برای دفع سنگ کلیه نیاز هستند قرار می گیرد.

تاثیر دیگری که ورزش کردن به طور منظم در بروز سنگ کلیه دارد دست یابی به تناسب اندام و کاهش وزن می باشد چرا که افرادی با اضافه وزن زیاد احتمال بیشتری در مواجه شدن با سنگ کلیه دارند.

البته باید به این موضوع نیز توجه کنید که ورزش کردن به تنهایی ممکن است برای دفع سنگ کلیه کارساز نباشد و رعایت مواردی همچون نوشیدن آب به مقدار کافی ضروری می باشد.

بهترین ورزش برای دفع سنگ کلیه

همانطور که متوجه شدید نوع فعالیت فیزیکی یا ورزش و شدت آن چندان مهم نیست. بدین ترتیب شما می توانید به سراغ یکی از فعالیت های ورزشی مورد علاقه خود بروید. در صورتی که می خواهید نتیجه بهتری از فعالیت خود دریافت کنید بهتر است سراغ ورزش های هوازی بروید؛ این دسته از تمرینات برای دفع و پیشگیری از سنگ کلیه مناسب هستند. با این حال در صورت بروز سنگ کلیه انتخاب نهایی با مشورت پزشک و نظر او انجام می شود.

ورزش‌های مناسب برای درمان سنگ کلیه, تاثیرات ورزش برای دفع سنگ کلیه, ورزش برای دفع سنگ کلیه

مهم ترین نکته انجام روزانه و منظم تمرین ها برای دفع سنگ کلیه می باشد

در صورتی که درد شدیدی داشته باشید یا مشکلی وجود داشته باشد ممکن است ورزش کردن برای دفع سنگ کلیه مناسب نباشد اما در حالت معمول با توجه به توانایی خود می توانید به ورزش کردن بپردازید و از بروز سنگ کلیه جلوگیری کنید. در ادامه برخی از بهترین ورزش ها برای درمان سنگ کلیه و پیشگیری از آن را معرفی می کنیم:

• پیاده روی یا دو

ورزش پیاده روی یا دویدن به عنوان یک تمرین سالم، کم هزینه و ساده محبوبیت بالایی در میان افراد دارد. این ورزش تاثیرات زیادی در بهبود سلامتی دارد و برای دفع سنگ کلیه نیز مناسب می باشد.

البته بهتر است پیاده روی با سرعت نسبتا بالایی انجام شود تا ضربان قلب افزایش یافته و سرعت تنفس نیز بیشتر شود.

• دوچرخه سواری

ورزش برای دفع سنگ کلیه, بهترین ورزش برای دفع سنگ کلیه,دفع سنگ کلیه

دوچرخه سواری ورزش مناسب برای دفع سنگ کلیه

از دیگر ورزش های هوازی ساده و لذت بخش می باشد که در صورت تمایل می توانید از آن برای دفع سنگ کلیه یا پیشگیری از بروز آن استفاده کنید. همچنین می توانید از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه یا رفت آمد خود در مسیرهای نزدیک استفاده کنید که باعث صرفه جویی در وقت، هزینه و بهبود سلامت بدون آسیب به محیط زیست می شود.

• شنا

دفع سنگ کلیه با تمرینات ورزشی, ورزش‌های مناسب برای درمان سنگ کلیه, تاثیرات ورزش برای دفع سنگ کلیه

دفع سنگ کلیه با ورزش شنا

ورزش شنا یک رشته پرطرفدار می باشد که در سرتاسر دنیا محبوبیت دارد. اگر به این ورزش علاقه مند هستید و می خواهید از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کنید یا به دفع آن کمک کنید می توانید از این ورزش در کنار سایر تمرینات یا به طور مستقل استفاده کنید.

• رقص

تاثیرات ورزش برای دفع سنگ کلیه, ورزش برای دفع سنگ کلیه, بهترین ورزش برای دفع سنگ کلیه

رقصیدن فعالیتی مناسب برای پیشگیری و دفع سنگ کلیه

رقصیدن نیز مانند فعالیت های ورزشی به انرژی و تحرک زیادی نیاز دارد؛ بدین ترتیب می توان از آن به عنوان یک راه کار مناسب برای بهبود سلامت و پیشگیری از سنگ کلیه یا کمک به دفع آن استفاده کرد.

• طناب زدن

راه خانگی دفع سنگ کلیه, طناب زدن در دفع سنگ کلیه, چگونه سنگ کلیه دفع کنیم

طناب زدن ورزشی مناسب برای دفع سنگ کلیه

این ورزش هوازی نیز به دلیل پرش های متوالی به عنوان یکی از بهترین ورزش ها برای دفع سنگ کلیه شناخته می شود. بدین ترتیب این ورزش یک مزیت بیشتر نسبت به ورزش های ساده هوازی مانند پیاده روی برای دفع سنگ کلیه دارد اما برای بیمارانی که از اضافه وزن رنج می برند مناسب نمی باشد.

مکمل ورزش برای دفع سنگ کلیه

همانطور که متوجه شدید فعالیت های فیزیکی نقش مهمی در پیشگیری و دفع سنگ کلیه دارند اما باید به موارد دیگری نیز توجه کنید. نوشیدن آب کافی و پیروی از رژیم غذایی مناسب (با شناخت نوع سنگ و متناسب برای دفع آن) و پیروی از اصول سبک زندگی سالم از جمله این موارد هستند.

مصرف نمک از جمله دلایل اصلی بروز سنگ کلیه می باشد که در ایران تقریبا دوبرابر مصرف مجاز می باشد. این یعنی ضروری است که سایر طعم دهنده ها و ادویه ها را جایگزین نمک کرده و مصرف آن را کاهش دهیم. همچنین استفاده از غذاهای چرب و فست فود ها نیز تاثیر نامناسبی روی سلامتی و کلیه ها دارند.

بیشتر بخوانید:  پرس پا چیست؟ + فواید و مقایسه پرس پا با اسکات

در صورتی که تنها قصد پیشگیری دارید یک رژیم غذایی سالم و متعادل انتخاب کنید و در کنار آن به فعالیت های ورزشی بپردازید اما اگر با علائم سنگ کلیه مواجه شدید بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید تا مناسب ترین ترکیب را برای درمان پیدا کنید. در صورتی که قصد ورزش برای دفع سنگ کلیه را دارید حتما به این نکات توجه کنید:

• پیش از هر اقدامی با دکتر خود مشورت کنید. شاید نیاز باشد فعالیت های ورزشی خود را برای مدتی قطع کرده یا سبک تر کنید و با محدودیت هایی پیش بروید.

• مصرف روزانه آب به مقدار کافی را فراموش نکنید. این مورد به تمامی افراد توصیه می شود و باعث پیشگیری از مشکلات بسیاری همچون سنگ کلیه می شود اما افرادی که با این بیماری مواجه می شوند باید مقدار بیشتری آب بنوشند.

راه خانگی دفع سنگ کلیه, طناب زدن در دفع سنگ کلیه, چگونه سنگ کلیه دفع کنیم

برای دفع سنگ کلیه علاوه بر ورزش باید آب زیادی بنوشید

در حالت معمول مبتلایان به سنگ کلیه باید حداقل دو لیتر در روز آب بنوشند اما در صورت ورزش به آب بیشتری نیاز پیدا می کنید چرا که بخش زیادی از آن را به دلیل عرق کردن از دست می دهید.

• در صورت تجویز داروهای مسکن حتما قبل از ورزش آنها را مصرف کنید تا در صورت حرکت سنگ ها هنگام یا پس از ورزش با احساس درد شدیدی مواجه نشوید.

• دفع شدن سنگ کلیه ممکن است چندین هفته طول بکشد به همین دلیل باید صبور باشید و زیاد به خودتان سخت نگیرید. در صورتی که با درد شدید در برخی نقاط مواجه شدید با پزشک خود مشورت کنید.

• حتما برای ورزش بطری آب و داروهای خود را همراه تان داشته باشید. همچنین بهتر است با یکی از نزدیکان یا دوستان خود به فعالیت ورزشی بپردازید تا در صورت بروز مشکل به شما کمک کند یا می توانید از موبایل خود جهت درخواست کمک با تماس با اورژانس استفاده کنید.

جمع بندی

سنگ کلیه به مرور زمان و بدون علائم ایجاد می شود؛ بدین ترتیب بهترین راه کار پیشگیری با استفاده از روش هایی مانند ورزش و پایبندی به سبک زندگی سالم، نوشیدن آب به مقدار کافی می باشد. همچنین از این راه حل ها می توانید به عنوان عملی غیر تهاجمی برای دفع سنگ کلیه استفاده کنید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

چهار روش موثر برای لاغر کردن زانو

لاغر کردن زانو لاغر کردن زانو با روشهای خانگی لاغر کردن زانو نیاز به تمریناتی …